Klima Kompresörlerinde Likit Gazın Etkileri


Klima Kompresörlerinde Likit Gazın Etkileri

Bu yazıda, evaporatörden çıkan gazın (basınç sistemi) geri çekilmeden önce kompresöre (karter) girdiği, hermetik ve karterli (indirekt-emme) kompresörler çerçevesinde dizayn edilen soğutma sistemleri ile ilgilidir. Evaporatörden çıkan gazın uygun bir borudan geçerek kompresör silindirine geçtiği, (rotary) kompresörler gibi (direkt-emme) hermetik kompresörler ile dizayn edilmiş soğutma sistemlerine uygulanmaz.

Gaz Geri Taşma Nedenleri

Gazın   kompresöre göre taşmasının nedenleri aşağıda belirtilmiştir: Dolumun yanlış hesaplanması nedeniyle aşırı gaz doldurulması veya satış sonrası bakım gibi tamir ve bakımlar sırasında yapılan hatalar.
-          Donan ve evaporatör ile dış atmosfer arasındaki alanı önemli ölçüde daraltacak şekilde buz tabakası oluşturan evaporatör.
-          Evaporatör havalandırmasını ve dolayısı ile termal değişimi azaltan tıkalı evaporatör filtresi.
-          Havalandırmayı önleyen ve termal değişimi çok aza indiren bozuk fan.
-          Ekspansiyon (genleşme) valfinin yanlış takılması.
-          Kompresör ısısı (soğuk) ve diğer eleman ısıları (sıcak) arasındaki ısı farkı nedeni ile, durdurulan kompresöre gaz girişi.

Bu tür girişler iki şekilde olur:
-          Direkt giriş; gaz normal yöndeki devrede hareket eder ve giriş borusundan kompresöre gelir. Bu özellikle evaporatörün dış yüzeyi ısındığında, örneğin güneş ile, meydana gelir;
-          Tersine giriş; gaz normal yöne ters yönde hareket eder ve çıkış borusundan kompresör silindir başına ve muhtemelen, çıkış valfi ve yuva arasında yanlış izolasyon nedeni ile, silindire girer. Bu, özellikle kondenser ısındığı zaman meydana gelir, örneğin güneş ile.
-          Sıcak gazlar ile defrost edilen sistemler; sıcak gazlar soğutma gazını evaporatörden kompresöre doğru iter.

Kompresördeki Gazın Etkileri:

Kompresörün Çalıştırılması Sırasında:

Eğer durma sırasında kompresör kar-terinde gaz birikir ise, kompresör tekrar çalıştırıldığında aşağıdaki iki durum meydana gelebilir:
a. Durum 1:
Soğutma gazı miktarı çok fazladır ve kompresördeki yağ gaz ile doymuştur ve karterde iki belirgin faz yerleşir:
-          Karter tabanında likit gaz fazı (gaz yağdan daha yoğundur).
-          Likit gazın üzerinde gaz ile doymuş yağ fazı.
Bu durumda, yağ pompası gazı yukarı çeker ve birbiri ile sürtünen kompresör elemanları üzerine dağıtır.

Gazın yağ çekme özelliğinden dolayı, birbiri ile sürtünen elemanlar yağsız kalır ve sıkışma meydana gelir.

b. Durum 2:
Gaz miktarı   kompresör karterindeki yağı doyurmak için yeterli değildir. Yalnızca bir yağ/gaz karışımı faz vardır, fakat gaz fazladır. Sonuçlar aşağıdaki gibidir: B1. Yağ pompasının mekanik karıştırması nedeni ile, kompresör çalıştırıldığında yağ ve gaz karışımında aşırı köpüklenme meydana gelir. Köpüklenme karterde yağ seviyesinin azalmasına neden olur ve dolayısı ile pompaya yağ akışı azalır ve sürtünen elemanlar yağsız kalır ve sonuç olarak yağ basıncı düşmesi sıkışma sürecini başlatır. B2. Yağın gaz ile fazla seyreltilmiş olması nedeniyle yağ özellikleri azalır, sürtünen elemanlar arasında bulunan yağ filmi kırılır, sonuç olarak sıkışma başlar. B3. Slugging: Silindire yağ ve/veya gaz karışımı likitin emilmesi. Likit sıkıştırılamaz ve silindir başındaki contalarda ve pistonlar tabandaki ölü noktaya yaklaştığında valflerde hasara neden olur.
Kompresör Çalışır Durumda İken:
Eğer evaporatöre aşırı miktarlarda gaz gelir ise aşağıdaki sonuçlar ortaya çıkabilir:
a.         Gaz girişi evaporatörde yetersiz ısı değişimi (fan bozulması, buzlanma vs.) nedeni ile olmuş ise evaporasyon ısısı ve akış hızı azalır. Bu nedenle gaz hızı kompresöre doğru yağ dönüşü sağlamak için yetersiz kalır (yağ takılır). Yağ seviyesi düşer ve yağ basıncı azalır, bu sürtünen elemanlarının sıkışmasına neden olur.
b.         Kompresör karterindeki yağın seyrelmesi ve sonuç olarak yağlama özelliğinin azalması (yağ filminin kopması sonucu sıkışma riski), c. Gaz tarafından soğutulduğu için kompresör çalışma ısısının azalması, bunun sonucu olarak, durdurma sırasında ısıtma sistemi takılmış olsa bile, kompresör durdurulduğunda gaz girişi riski ortaya çıkması. Sonuçlar 3.1'de açıklanan sonuçlardır.
 Klima Testleri:
Bağlantı uzunlukları kısa olması, yerleşimin bütün olması ve çalıştırılma koşulları bilindiği için oda klimalarına yalnızca aşağıdaki testler uygulanır:
-Maksimum doldurma
-Slugging (geri taşma metodu)
-Çalıştırma (soak out (nemlendirme) metodu)
Split veya merkezi tip gibi diğer tür klimalarda, çalıştırma sırasında riskleri azaltmak için karter ısıtılmalıdır. Isıtmanın etkili olduğundan emin olmak için klimalara aşağıdaki testler yapılmalıdır.
-Karter ısıtıcısı
-Gaz geri akışı
Bu testler tatmin edici olmazsa, emiş akümülatörünün (likit tutucu) yanı sıra bazı çözümler vardır. Aynı metod ve çözümler aynı riskleri taşıyabilecek her tür klimalar için kullanılabilir.
Not: Genellikle karter ısıtıcısını bir emiş akümülatörü (likit tutucu) ile birleştirmek gereklidir,
-          Karter ısıtıcısının emiş akümülatörsüz (likit tutucu) çalıştırıldıktan sonra, geri taşma durumlarında etkisiz olduğu görülebilir.
-          Yalnızca emiş akümülatörü (likit tutucu), özellikle uzun süreli durma sırasında, likit gazın girişini önlemede yetersiz kalabilir.
Oda Klimaları:
Maksimum Gaz Doldurulması:
Klimalar küçük ölçeklerde ve ucuz olduğu için karter ısıtıcısı pratik bir metod değildir. Bu nedenle, kompresörü çalıştırmak ve uzun ömürlü olmasını sağlamak için gaz dolumunu maksimum olarak ayarlamak gereklidir. Aşağıdaki değerler oda klimaları gibi sistemlerde kullanılan kompresörlerin maksimum dolumlarını gösterir.

Kategori
Gram Cinsinden Max. R22 Dolumu
AE
900
AJ
1.400
(AJ5519E)
1.000
AH
2.300

Bunlar yaklaşık limitlerdir ve çalıştırma sırasında slugging riskleri ve problemleri kontrol etmek için sistem için belirlenen gaz bu değerlere yaklaştığında aşağıda açıklanan 5.2 ve 5.3 testleri yapılmalıdır.
Sluging Test (Geri Taşma Metodu):
a.         Sistemi, 32-35 "Clik bir ortamda,evaporatör havalandırılmadan (fan durdurulmuş) en az bir saat çalıştırın.
b.         Kompresörü durdurun.
c.         Evaporatör ve kondenseri iki saat havalandırın (kompresörü 32-35 °C (90-95 T) hava ile havalandırmadan); bu sırada eğer varsa ekspansiyon valfini kısa devre yapın.
d   Kompresörü çalıştırıp slugging olup olmadığını kontrol edin Slugging genellikle çok yüksek ses şeklinde kendini gösterir veya boşaltma basıncı darbeleri ve titreşimleri olarak da görülebilir.
 Çalıştırma Testi (Soak Out Metodu):
a.     Sistemin ısısının mümkün olan en düşük ortam ısısı (örn. 15.6°Cveya 60°F) ile denge sağlaması için sistemi en az 24 saat çalışmaz durumda bırakın.
b.     Kondenseri mümkün olan en kötü duruma göre ısıtın (örneğin, güneş ile ısıtma, fakat gazın ters dönüşünü kolaylaştırmak için kompresörü ısıtmayın. Bu sırada eğer varsa ekspansiyon valfini kısa devre yapın. c. Standart voltajın % 85 oranında voltaj uygulayın (rotor kilitli olmalı). Eğer kompresör çalışmaz ise veya slugging meydana gelirse sistem yeniden gözden geçirilmelidir.

Split Veya Merkezi Klima Sistemleri:
-Karter Isıtıcı Testi:
Karter ısıtıcısının görevi yağı kompresörde sistemin diğer bütün parçalarında olduğundan daha yüksek bir ısıda tutmaktır, böylece gazın kompresöre girişi önlenmiş olur. Karter ısıtıcısı ayrıca kompresör çalıştırılmadan önce yağdaki bütün gazın çıkmasını sağlamaktadır. Kompresör durduğunda yağın sıcak olması ve uzun durmalardan sonra en az 12 saat önce ısıtmanın başlaması koşulu ile düşük güçle ısıtma yeterli olacaktır. Eğer sistem dizaynı çalışma sırasında gazın geri taşmasına olanak verecek şekilde ise karter ısıtıcısı etkili olamaz.
Karter ısıtmanın kullanılabilecek birkaç metodu vardır ve hangisi kullanılırsa kullanılsın, bütün çalıştırma koşullarında, merkezde ölçülen karter taban ısısını devrenin diğer bütün parçaların ısısından 5.5 °C yukarıda tutmalıdır. Kompresör durduğunda karter tabanındaki ısı 27 "C'den az olmalıdır, bu durumda ısıtma etkilidir. Bu gerekliliklerin sağlandığından emin olmak için, aşağıdaki testler yapılmalıdır:
a.         Devreyi gaz ile dolu bir halde, 15.6°C (60°F) ortam ısısında denge sağlaması için yaklaşık 72 saat bırakın, böylece kompresöre mümkün olan en fazla miktarda gaz girişine izin verin.
b.         Karteri standart voltajın % 90'ını voltajda 12 saat ısıtın. Karter tabanındaki ısı devrenin diğer parçalarının ısısından en az 5.5 °C fazla olmalıdır, c. 46 "C'lik bir ortam ısısında, kompresör durdurulmuş olarak, 110° standart voltajla en az 24 saat karteri ısıtın. Motor ısısı 121 °C'yi geçmemelidir.
Gaz Geri Taşma Testi:
Sistem gazın geri taşması durumunda çalışmayacak şekilde dizayn edilmiş olmalıdır. Bunun kontrolü için aşağıdaki testler yapılmalıdır:
a.         Sistemi ARI buzlanma testi koşullarında (dışarıda 19.5 °C; iç ısı kuru ampul ile 19.5°C ve nemli ampul ile 14°C) veya beklenen en düşük ısıda ve % 50 evaporatör
hava akışı ile çalıştırın.
b.         Karter tabanındaki ısıyı, kartere mümkün olduğu kadar aşağıya yerleştirilmiş bir termo elemanı ile ölçün. Ölçülen ısı 27 °C'den fazla olmalıdır.
Eğer ısı 27°C fazla değil ise, karter tabanında kabul edilebilir bir ısı sağlamak veya sistemin istenmeyen koşullarda çalışmasını önlemek için, aşağ-daki düzeltmelerin biri veya birkaçı uygulanmalıdır.
1. Sistemin yeniden dizayn edilmesi
Sistemin mümkün olan en düşük gaz dolumu kullanılacak şekilde yeniden dizayn edilmelidir. Bobinler.anormal basınç kaybı olmadığı durumda mümkün olan en yüksek hıza erişecek şekilde dizayn edilmelidir. Genellikle, toplam iç devre volümü azaltmak için daha küçük çaplı bir boru kullanılabilir. Kılcal borular denge sağlamalı, daha geniş sınırlar içinde doğru çalışma sağlayacak şekilde (daha iyi bir sistem dengesi), daha geniş çaplı ve daha uzun olmalıdır. Gaz borusunun çapı, ekspansiyon valfına doğru gaz beslemesi sağlayacak şekilde küçük olmalıdır. Devre, gaz volümünü mümkün olduğu kadar düşük tutmak için mümkün olan küçük-şekilde ölçülendirilmelidir. Örneğin;

Boru Uzunluğu
Boru Çapı
38 'C'de Ek Gaz Dolumu
7,75 m
1/4"
160 g
7.75 m
3/8"
408 g
7,75 m
1/2"
816 g

2. Emiş akümülatörü (likit tutucu) kullanımı
Evaporatörde düşük dolum koşullarında çalıştırılır iken, eğer ekspansiyon valfi uygun değil ise, gaz kompresöre akma eğilimi gösterir. Bunun kompresöre girmesini önlemek için, evaporatör çıkışı ve kompresör arasına, kompresöre mümkün olduğu kadar yakın, doğru ölçülerde bir emiş akümülatörü (likit tutucu) takılmalıdır. Emiş akümülatörü (likit tutucu), evaporatör hava akımının % 50 olduğu ARI koşullarında (yukarıya bakınız) yapılacak bir donma testi ile ölçülen-dirilebilir. Karter tabanında ısı en az 27 "C oluncaya kadar sistemdeki gaz dolumunu azaltınız. Bu test sırasındaki evaporatör ısısında çekilen şarjı toplamak için gereken konteyner hacmini belirleyin.Minimum emiş akümülatörü (likit tutucu) hacmi belirlenen hacmin %; l 25'i kadar olmalıdır.
3. Alçak basınç presostatı kullanımı
Gaz geri taşması durumunda, sürekli çalışmayı önlemek için kullanılan bir alçak basınç presostatı, minimum evaporasyon basıncının 5 PSIG (0.350 Kg/cm2 yukarısına ayarlanmalıdır, bu muhtemelen % 50 evaporatör hava akımı ile yapılan ARI donma testi sırasında karter taban ısısının 25 °C'in altına düşmesine neden olacaktır.
4. Giriş hattında termostat
kullanımı
% 50 evaporatör hava akımı ile yapılan ARI Donma testi sırasında, kompresörden 20-25 cm uzağa takılan bir termo elemanı kullanarak, giriş boru-sundaki ısıyı not ediniz. Bu noktadaki ısıyı, karter tabanındaki ısı 27 °C'in altına düştüğünde not edin. Daha sonra termostatı bu pozisyonda yerleştirin ve test sırasında not edilen ısıdan az olmayan bir ısıya düşünün.

Yorumlar