Soğutma Çevriminde Kullanılan Kompresörler
Kompresörler, soğutma
çevriminde genel olarak pistonlu, rotary, scroll (helisel vidalı, santrifüj) ve
ısı pompası olarak ayrılmaktadır. Pistonlu kompresörün, bir silindir içinde
ileri ve geri hareket eden bir pistonu vardır. Dönel kompresörün bir silindir
içinde dönen, merkezi kaçık bir rotoru vardır. Salyangoz kompresörün, iki
spiral şekilde parçası vardır. Biri sabit dururken diğeri karşısında herhangi
bir ekseni olmaksızın döner. Vidalı kompresör biri erkek diğeri dişi iki helisel (vida
şeklinde) rotoru vardır. Bunlar döndükçe cıvatanın bir somun içinde
döndürülmesine benzer biçimde dişliler birbiri içinde hareket eder. Santrifüj
kompresörün, özel şekil verilmiş yuvasında dönen birçok kanadı olan yüksek
hızlı bir çarkı vardır.
Kompresör Çeşitleri
Pistonlu Kompresörler
Pistonlu
kompresörlerde, piston hareketi, emme ve basma vanalarının açılma ve kapanması
ile eş zamanlıdır. Piston aşağı doğru hareketine devam ettiğinde, silindir
içindeki basınç sonunda emme hattındaki basıncın altına düşecektir. Bu hâlde
emme vanası açılır, buharlaştırıcıdan düşük sıcaklıkta, düşük basınçta, aşırı
ısıtılmış gazı silindire çeker.
Emme vanasındaki yay
hareketinin en alt noktasına geldiğinde vanayı kapatır. Piston yukarı doğru
hareket eder, gazı sıkıştırarak basıncını ve doyma sıcaklığını artırır. Gazı
sıkıştırmak için yaptığı işten dolayı gazın aşırı ısınması da artar. Silindirin
içindeki basınç emme vanasını kapalı tutarken aynı anda basma hattındaki
basınç da basma vanasını kapalı tutar. Piston yukarı doğru hareketine devam
ettiğinde, silindir içindeki basınç sonunda basma hattındaki (sıcak gaz hattı)
basıncı aşar. Basma vanası açılır ve yüksek sıcaklık, yüksek basınçtaki aşırı
ısıtılmış gaz, yoğuşturucuya giden basma hattında ilerlemek üzere silindirin
dışına hareket eder. Çevrimin en üst noktasında, piston pompalamayı durdurur ve
basma vanası kapanır. Boşluk hacmindeki gaz silindirde kalır. Pistonlu kompresörler genellikle bir
elektrik motoru ile tahrik edilir. Hermetik kompresörlerin sahada kompresöre
servisi önleyen kaynaklı bir muhafazası olabilir. Açık pistonlu kompresörlerde
krank milinin bir ucu atmosfere açıktır. Krank mili, muhafazanın dışına
çıktığında bir güç kaynağına bağlanabilir. Soğutucu akışkan kaçağını önlemek
için milin kompresör yataklarından geçtiği yerlerde mekanik bir sızdırmazlık
kullanılır.
Rotari Kompresörler
Döner kompresör ise
soğutucularla beraber ana olarak küçük kesirli beygir güçlerinde
kullanılmışlardır. Dönel kompresörler genellikle
iki tasarım yaklaşımından bir tanesine uyar. Bir tipi dönen pistonları
kullanırken diğeri hareket eden kanatçıkların kullanımından oluşur. Birinci
tipte, dönen bir piston, kompresör tahrik miline merkezinden kaçık olarak monte
edilmiş ve silindirin içinde dönmektedir. Kayan bir mil, kompresör muhafazasına
yerleştirilmiştir ve dönen pistonun eksantrik hareketini izler ve silindirin
alçak kısmı (emme) ve yüksek kısmı (basma) arasında bir ayırıcı görevi görür.
Mil döndükçe, gaz buharlaştırıcıdan kompresör emişine ve buradan da silindirin
alçak basınç kısmına çekilir. Bu arada, silindirin yüksek tarafındaki gaz
sıkıştırılır ve kompresörün basma tarafına gönderilir.
Kayan kanatlı tip
dönel kompresör, kompresör tahrik mili üzerindeki pistonu veya rotoru merkezler
fakat tahrik mili silindir içinde merkez dışına monte edilmiştir. Birçok kayan
kanat rotorun üzerine yerleştirilmiş ve silindirin şeklini izlemektedir. Bu
kanatçıklar farklı basınçlara sahip odalarda gazı hapseder. Rotor döndükçe,
gaz, ilerleyerek daha küçük odaya hareket ettirilir ve sıkıştırılır. Yeni,
düşük basınçlı gaz çekilir ve aynı zamanda yüksek basınçlı gaz basılır.
Dönel kompresörler genellikle kaynaklı
hermetik olarak tasarlanır. Kaynaklı hermetik pistonlu kompresörlerde olduğu
gibi motor ve tahrik mili, motor kompresörün üzerinde olarak kompresör
muhafazasına dik olarak çalışır.
Scroll Kompresörler
Scroll kompresörler
genellikle kaynaklı hermetik olarak tasarlanır. Pistonlu ve dönel kaynaklı
hermetik tasarımlarda, motor ve tahrik mili dikey olarak çalışır. Diğer
ikisinin tersine, scroll kompresörlerde motor kompresörün altındadır. Titreşim
yalıtım elemanları gerektiğinde kompresör kabının dış kısmına monte edilir.
Helisel vidalı
kompresörler
Vidalı bir kompresörün
sıkıştırma çevrimi şu şekilde yapılır: Gaz karşılıklı vida boşluklarını
doldurmak üzere içeri çekilir. Rotorlar döndükçe vida arası boşluk, vida arası boşluğu
tecrit eden giriş ağzını geçerek hareket eder. Sürekli dönüş devamlı olarak
gazın işgal ettiği alanı azaltır ki bu da sıkıştırmaya yol açar. Vidalar arası
boşluk çıkış ağzıyla karşı karşıya gelince gaz boşalır. Vidalı kompresörler iki
helisel (vida biçiminde) rotora sahiptir. Biri erkek, diğeri dişidir.
Santrifüj kompresörler
Santrifüj
kompresörlerde rotor veya çark kompresör kabının içinde yüksek hızlarda döner.
Soğutucu akışkan çarkın merkezinden kompresör kabı içine beslenir. Çark,
buharın yüksek hızda hareket etmesine neden olan santrifüj kuvvet ile dış çapa
doğru buharı zorlar. Yüksek hızdaki gaz, soğutucu akışkan basıncının
artmasına neden olan bu gazın hızının yavaşlamasını ve difüzör içinde
genişlemesini sağlar.
+90 212 343 50 40
+90 553 343 50 40
Yorumlar
Yorum Gönder