Hava Soğutmalı Kondenser
1 hp’ye kadar kapasitedeki
gruplarda istisnasız denecek şekilde kullanılan bu tip kondenserlerin
tercih nedenleri; basit oluşları, kuruluş ve işletme
masraflarının düşüklüğü, bakım-tamirlerinin kolaylığı şeklinde
sayılabilir. Ayrıca uygulamasına uyabilecek karakterdedir (Ev tipi veya
ticari pencere tipi klima cihazları gibi). Çoğu uygulamalarda hava sirkülasyon
fanı açık tip kompresörün motor kasnağına integral şekilde bağlanır ve
ayrı bir tahrik motoruna ihtiyaç kalmaz. Hava soğutmalı kondenserlerde de
ısı transferi üç safhada oluşur.
– Refrijerandan
kızgınlığın alınması
– Yoğuşturma
– Aşırı soğutma
– Yoğuşturma
– Aşırı soğutma
Kondenserin alanının
takriben %85 yoğuşturma olayına hizmet eder ki kondenserin asli görevi
budur. %5 civarında bir alan kızgınlığın alınmasına ve %10 ise
aşırı soğutma (subcooling) hizmet eder. Hava soğutmalı kondenserlerde
yoğuşan refrijeranı kondenserden almak ve depolamak üzere genellikle bir
refrijeran deposu kullanılması artık usul hâline gelmiştir. Bundan maksat
kondenserin faydalı alanını sıvı depolaması için harcamamaktır. Havalı
kondenserler, halokarbonrefrijeranlar için genellikle bakır boru / alüminyum
kanat tertibinde, bazen de bakır boru / bakır kanat ve bakır veya çelik boru /
çelik kanat tertibinde imal edilir. Alüminyum alaşımı boru / kanat
imalatlara da rastlamak mümkündür. Kullanılan boru çapları ¼” ila ¾”
arasında değişmektedir. Kanat sayısı beşer metrede 160 ile 1200 arasında
değişir, fakat en çok kullanılan sıklık sınırları 315 ila 710 arasında
kalmaktadır. Bu tip havalı kondenserlerin ısı geçiş alanı ihtiyacı ortalama
olarak 2,5m/sn. hava geçiş hızında, beher ton/frigo (3024 kcal/h) için 9
ila 14m kare arasında değişmektedir. Çok küçük, tabii hava akışlı
kondenserler hariç tutulursa hava ihtiyacı ortalama beher kcal/h için 0.34
ila 0.68m3 /h arasında değişmekte olup buna gereken fan motor gücü beher
1000 kcal/h için 0.03 ile 0.06hp civarında olmaktadır. Fan devirleri 900
ila 1400 d/d arasında olmalıdır. Kondenser fanları genellikle aksiyal tip
olup sessiz istenen yerlerde radyal tip kullanılabilir. Refrijeran yoğuşma
sıcaklığı ise hava giriş sıcaklığının 10- 20C üzerinde bulunacak şekilde
düşünülmelidir.
Genelde boruların durumu,
kanat aralıkları, derinlik (boru sırası) alın alanı gibi
dizayn özellikleri hava debisi ihtiyacını, hava direncini ve dolayısıyla
fan büyüklüğü, fan motor gücünü ve hatta grubun ses seviyesiyle
maliyetleri etkileyecektir. Bugünkü kondenserdizayn şekli sıcak
refrijeranın üstten bir kolektörle birkaç müstakil devreye verilmesi,
yoğuştukça gravite ile aşağı doğru inmesi ve aşırı soğutma sağlanarak gene
bir kollektörden alınması şeklindedir.
Hava soğutmalı kondenserler,
grup tertip şekline göre;
– Kompresör ile birlikte gruplanmış
– Kompresörden uzak bir mesafeye konulacak tarzda tertiplenmiş(splitkondenser) olmak üzere iki sınıfa ayrılmaktadır. Kondenserden hava geçişi düşey ve yatay yönde olacak tarzda tertiplenebilir. Diğer yandan, hava fanı, havayı emici veya itici etkiyle hareketlendirecek şekilde konulabilir.
– Kompresörden uzak bir mesafeye konulacak tarzda tertiplenmiş(splitkondenser) olmak üzere iki sınıfa ayrılmaktadır. Kondenserden hava geçişi düşey ve yatay yönde olacak tarzda tertiplenebilir. Diğer yandan, hava fanı, havayı emici veya itici etkiyle hareketlendirecek şekilde konulabilir.
www.bilkargroup.com
www.bilkarsogutma.com.tr
info@bilkargroup.com
+90 212 343 50 40
+90 553 343 50 40
Yorumlar
Yorum Gönder